Ons motto: Samen klaren wij de klus!Samenwerking tussen de Mgr. Hansen, ouders en externe specialisten staat hoog in het vaandel. Alleen op die manier kunnen wij het optimale realiseren voor onze leerlingen Onze missieDe Mgr. Hanssen staat voor het bieden van hoogwaardig speciaal onderwijs en/of ambulante begeleiding in afstemming en samenwerking met ouders en ketenpartners aan leerlingen met een TOS en/of auditieve beperking met als streven hun zo snel mogelijk weer te schakelen naar een meer passende vorm van (vervolg) onderwijs. Om deze missie te realiseren werken wij vanuit onderstaande leidende principes en kernwaarden: |
|
De Mgr. Hanssen zijn wij met zijn allen; Samen klaren wij de klus Elke dag een beetje beter... Couleur Locale mag er zijn... Eigenaarschap en autonomie binnen kaders zijn een sterkte Maar ook een afspraak is een afspraak en die wordt uitgevoerd totdat er een nieuwe (gezamenlijke) afspraak is! |
Wij werken… Met bevlogenheid en ambitie vanuit deskundigheid vanuit betrokkenheid en betrouwbaarheid transparant in dialoog met anderen met respect voor de omgeving en altijd gericht naar verantwoord "schakelen" van leerlingen |
Onze visieIn de schoolvisie is onze ecologische kijk op het kind verwoord: wij kijken naar kinderen in relatie tot hun omgeving. De totale ontwikkeling van een kind staat centraal en er is bijzondere aandacht voor de communicatieve ontwikkelingsaspecten. Onder communicatie verstaan we niet alleen de mondelinge, maar ook de schriftelijke taal en de sociale competentie (de pragmatische aspecten van de communicatie). Het onderwijs en de begeleiding aan onze leerlingen, met betrekking tot de specifieke hulpvragen op auditief en/of communicatief gebied, wordt door vier pijlers (de voorwaarden voor een goede en effectieve communicatie) gedragen: |
|
Bewegen Het kind moet een (goed) ontwikkeld lichaamsbesef hebben en zich goed kunnen bewegen om zelfvertrouwen op te bouwen en zich lekker in zijn vel te voelen. Sociaal-emotioneel Sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld zijn nodig om met anderen een opbouwende relatie aan te kunnen gaan en open te communiceren. Taal Om tot effectieve informatieoverdracht te kunnen komen, maar ook om anderen te kunnen begrijpen, is, naast inlevingsvermogen, beschikking over voldoende taal en taalvaardigheid een noodzaak. |
CIDS Voor de kinderen met een auditieve beperking geldt, dat zij een eigen identiteit moeten ontwikkelen in een maatschappij die overwegend uit horenden bestaat. Ieder kind is anders en leert anders. In ons onderwijs willen we daarmee rekening houden. Waar mogelijk sluiten we aan bij de leef-, belevings- en ervaringswereld van onze leerlingen. We streven naar een ononderbroken lijn in de ontwikkeling van ieder kind met een zo evenwichtig mogelijke verdeling in de aandacht die uitgaat naar de cognitieve, creatieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Gezien onze doelgroepen willen we gedegen en zoveel mogelijk vernieuwend onderwijs aanbieden. Indien gewenst of noodzakelijk, zoeken wij voor onze leerlingen, ondersteuning bij partners uit de zorg (ketenoriëntatie). |
Ambitie
De Mgr. Hanssen wil voor Zuid- en Midden Limburg hoogwaardig onderwijs en professionele begeleiding realiseren voor kinderen met ernstige auditieve en/of communicatieve beperkingen, al dan niet met bijkomende problemen en andere specifieke onderwijsbehoeften, waarvoor in het regulier onderwijs geen toereikende zorg geboden kan worden.
Toekomst
Om het maximale uit onze leerlingen te halen willen wij, als Mgr. Hanssen, de komende jaren doorontwikkelen naar een stabiele organisatie die in staat is om flexibel maar effectief te reageren op alle veranderingen die er op de onderwijseenheid afkomen. Zie ook onze schoolgids, Hoofdstuk Ambitie komende 4 jaar.
Schakelschool
De Mgr. Hanssen wil een schakelschool zijn. We streven een verantwoorde terugplaatsing naar de meest passende vorm van vervolgonderwijs na, zowel richting het primair- als het voorgezet onderwijs. Dit willen we onder meer bereiken door met leerlingen planmatig te werken aan hun hulpvragen en door een goede aansluiting op het programma van het regulier onderwijs na te streven. Dit laatste willen we bereiken door hoge doelen te stellen en opbrengstgericht te werken. De Externe Dienst ondersteunt de schakelfunctie van de school door kinderen in het reguliere onderwijs te begeleiden. Zo wordt de overstap van onze leerlingen naar een andere vorm van onderwijs ondersteund en bestendigd. Om de begeleiding van onze kinderen te optimaliseren, stellen wij de handelingsplannen van alle leerlingen minstens twee keer per jaar bij. Onze handelingsplannen en aanpassingen daarvan worden goed gecommuniceerd met en afgestemd op de wensen van ouders en/of verzorgers. De Mgr. Hanssen wil nadrukkelijk ook voor leerlingen die, naast auditieve en/of communicatieve beperkingen, andere problemen of stoornissen (comorbiditeit) hebben, onderwijsbegeleiding verzorgen. Dit, indien nodig, in samenwerking met onze partners.
Geschiedenis
De Mgr. Hanssen werd 1 september 1959 opgericht. De school startte met het bieden van speciaal onderwijs aan negenentwintig slechthorende leerlingen - verdeeld over drie groepen - in een gedeelte van een oud schoolgebouw aan de Meezenbroekerweg te Heerlen. Het leerlingenaantal groeide en er werd een kleuterafdeling opgericht. In 1963 kreeg de school het hele gebouw ter beschikking. Enkele jaren later gingen vier groepen in verband met ruimtetekort naar een gebouw aan de Van Sonsbeeckstraat in Heerlen. De eerste groep van de toenmalige afdeling ernstige spraak-/taalmoeilijkheden (esm) kwam in 1975. Juni 1978 verhuisde de school naar de nieuwbouw te Hoensbroek. In augustus 2005 werd de nevenvestiging in Roermond in gebruik genomen. Inmiddels is deze vestiging uitgegroeid tot een volwaardige locatie. U kunt onze uitgebreide geschiedenis nalezen in onze schoolgids.
Bestuur
De Mgr. Hanssen valt vanaf 1 augustus 2015 onder de juridische verantwoordelijkheid van de Stichting Vitus Zuid. De stichting is ontstaan uit de verplichte reorganisatie van het onderwijs aan leerlingen met een auditieve en/of communicatieve problematiek. Deze reorganisatie is het gevolg van veranderende wet- en regelgeving rondom Passend Onderwijs. In totaal zorgen nu zo'n 450 medewerkers dagelijks voor het onderwijs en de begeleiding aan ruim 1800 leerlingen, verdeeld over drie onderwijseenheden, te weten de Taalbrug SO, de Taalbrug VSO en de Mgr. Hanssen. Het bevoegd gezag van de stichting wordt gevormd door bestuurder Theo van Munnen. Samen met de (algemeen) directeuren van de onderwijseenheden leidt hij de Stichting Vitus Zuid.
Actief burgerschap en sociale integratie
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) formuleert 'actief burgerschap' als: 'De bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren'. In de toelichting op de Wet op het Primair Onderwijs (WPO), over de verplichting voor scholen om bij te dragen aan de integratie van leerlingen in de Nederlandse samenleving, wordt onder sociale integratie verstaan: 'Een deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving, in de vorm van sociale participatie, deelname aan de maatschappij en haar instituties en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur'.
Waarom vinden we actief burgerschap en sociale integratie belangrijk?
De school staat door onze leerlingen midden in de samenleving, die steeds meer gericht is op individualisering. Daarmee neemt de sociale binding of sociale cohesie, af. Rechten en plichten die horen bij burgerschap zijn hierdoor op de achtergrond geraakt. Ook zijn veel ouders en kinderen door hun allochtone herkomst niet gewend aan de burgerschapstradities en aan de gebruiken van onze samenleving. Wij hebben de overtuiging dat menselijke solidariteit, goede manieren, sociale controle, kortom burgerschapsgedrag, bijdraagt aan de sociale cohesie. Op school verkeren alle kinderen in grote groepen leeftijdgenoten, die allemaal van elkaar verschillen. De kinderen leren met de verschillen om te gaan en tevens met anderen op basis van gelijkwaardigheid samen te werken. Op deze wijze worden ze voorbereid om in de maatschappij goed te kunnen functioneren.
Samenwerking
Er bestaan vier clusters van scholen die speciaal onderwijs aanbieden:cluster 1: scholen voor blinde en slechtziende kinderen;
cluster 2: scholen voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met taalontwikkelingsstoornissen;
cluster 3: scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen en/of lichamelijk gehandicapte kinderen;
cluster 4: scholen voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen.
Als streekschool voor speciaal onderwijs aan kinderen met auditieve en/of communicatieve beperkingen, met of zonder comorbiditeit, werkt de Mgr. Hanssen intensief samen met andere instituten.
Doelgroepen
De Mgr. Hanssen voorziet onderwijs in cluster 2. Conform de wet op de expertisecentra richt de school zich op het onderwijs en de begeleiding van kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking al dan niet met comorbiditeit. In de dagelijkse praktijk bedient de school de volgende hoofd- en subdoelgroepen:
- Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS);
- Kinderen met een auditieve beperking; slechthorend (SH)
- Kinderen met een ernstige auditieve beperking; doof (Doof)
- Kinderen met een ernstige MG - problematiek (Meervoudig Gehandicapt), waarbij de auditieve- en/of communicatieve problematiek een belangrijke beperking vormt.
Passend Onderwijs en de Mgr. Hanssen
Het doel van Passend Onderwijs is dat alle leerlingen een passende onderwijsplek krijgen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zullen in de toekomst zoveel mogelijk door het reguliere onderwijs bediend worden; doorverwijzing naar het speciaal onderwijs zal steeds minder vaak plaatsvinden. Uitgangspunt is dus regulier als het kan, speciaal als het moet. Dat geldt ook voor cluster 2 en dus ook voor de Mgr. Hanssen. Aanvragen voor extra ondersteuning vanuit cluster 2 kunnen bij het aanmeldpunt in Hoensbroek ingediend worden. Na een beoordeling van de aanvraag zal de Commissie van Onderzoek een definitief advies uitbrengen. Heeft een leerling volgens dit advies recht op ondersteuning vanuit cluster 2, dan staat er ook bij of die ondersteuning een onderwijs- of een ondersteuningsarrangement betreft. Bij een onderwijsarrangement gaat een leerling naar een school voor speciaal onderwijs. Bij een ondersteuningsarrangement gaat een leerling naar de reguliere school en krijgt daar passende ondersteuning vanuit cluster 2.
Meer informatie passend onderwijs:
Simea: www.simea.nl
Steunpunt passend onderwijs: www.steunpuntpassendonderwijs.nl